ZOUTDAM NOORZEEKANAAL 2024

terug naar overzicht

Woensdag, 28 augustus 2024

In een zijtak van het Noordzeekanaal ligt het spuikanaal. Hier wordt de zoutdam geplaatst.

Die moet er voor zorgen dat het zoute water wat via de sluizen binnen komt er ook weer uit gaat via de spuisluis. 
Omdat zout water zwaarder is dan zoet water blijft dit op de bodem liggen en moet via pompen weer naar buiten gespuid worden. 
De zoutdam is aan de bodemkant open voor zoutwater vis en in de dam zelf zitten op zoetwater hoogte gaten in de dam zodat de zoetwater vis niet door het zoute water hoeft te zwemmen. 
Voor de rest is de dam gesloten voor scheepvaart. 
Kleinere boten voor b.v. onderhoud kunnen wel door de dam. 
Er wordt dan een gedeelte opgetild, zodat de boot er door kan. 
De pijlers zijn begin van het jaar al geplaatst. 
Nu gaan ze de wanden plaatsen. 
Een paar weken geleden stond in de IJmuider Courant dat de vis vrije doorgang heeft. 
Ja, dat klopt helemaal. 
Maaaaar verderop ligt de spuisluis en daar stoot de vis zijn neus. 
Die spuisluis is niet helemaal, eigenlijk helemaal niet visvriendelijk. 
In die sluis liggen 6 schotels te draaien. 
Daarvan worden pas in 2025/2026 slechts 4 nieuwe visvriendelijke schotels geplaatst. 
Die andere twee blijven zoals nu vis slopen. 
Er mogen ook nog steeds geen hele grote bulktankers door het kanaal vanwege de diepgang. 
Het Noordzee kanaal is ong. 20 meter diep en de bulktankers hebben een diepgang van ong. 18 a 19 meter. 
Hierdoor zijn ze bang dat door het schroefwater de twee tunnels ( Wijker- en Velsertunnel ) beschadigd raken. 
 Dus de grote boten moeten eerst gelichterd worden, zoals dat heet. 
Als er meer bekend wordt over de zoutdam zal ik het zeker plaatsen. 
Maar net als alles, het kan even duren.

 

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons Cookie beleid

Accepteer cookies