Baarsvissen

In de tachtiger jaren werd door Klaas Huttinga het baarsvissen binnen de vereniging geïntroduceerd. Met een kort hengeltje, rood-witte drijvertjes van duivenveren en een mestpiertje op een stukje van zo’n vijf meter water zoveel mogelijk baarzen vangen en dat in slechts 5 x 25 minuten .. dat is baarsvissen.

Tijdens de baarscompetitie ging het om de aantallen, elke baars is 1 punt. Ook was er een prijs voor degene die in de competitie de grootste baars ving. De titel van Grootste Baarsvanger ooit staat nog steeds op naam van Puck Talens die een baars van 37 cm. wist te vangen. De baarsvissers waren vertegenwoordigt door een groep van circa 15 tot 20 deelnemers en visten hun wedstrijden op de zaterdagochtend.

Er waren verschillende competities en speciale wedstrijden. ‘s Zomers werd de hoofdcompetitie gevist met totaal 14 wedstrijden, waarvan de beste 10 telden. in de zomercompetitie mocht alleen met wormen gevist worden.

De openingswedstrijd van het seizoen was de Jan Delij Memorial Cup en de Sinterklaaswedstrijd was de afsluiter van het jaar. Tussentijds werd ook de zogenaamde Koppelwedstrijd gevist. Deze speciale wedstrijden vielen buiten de competitie.

In de winterperiode werd er ook op baars gevist. Er competitie van 10 wedstrijden, waarvan de beste 8 tellen. In deze wintercompetitie mocht zowel met wormen als met maden gevist worden,

Dit was 35 jaar lang de baarscompetitie, maar door andere interesses, ziekte en overlijden, gevorderde leeftijd en geen jonge aanwas werd eind 2019 een punt achter deze competities gezet. Ook waren en geen opvolgers voor Jack Valk die 20 jaar voorzitter, 18 jaar penningmeester en secretaris is geweest.

VJan Delij Memorial Cup, (laatste zaterdag van maart )
De beker van de Jan Delij Memorial Cup is geschonken door de familie van Jan Delij, de toenmalig penningmeester en enthousiast sportvisser die in 1994 op 42 jarige leeftijd overleed na een ernstige ziekte. Deze beker blijft altijd van de vereniging ook al heb je hem 3 x achter elkaar gewonnen.

Jan Teeling Bokaal (september/oktober)
De Jan Teeling Bokaal is geschonken door Sportvisserij Nederland bij het 75-jarig bestaan van de vereniging en ook bij deze beker geldt dat ook deze beker van de vereniging blijft.

St. Nicolaaswedstrijd (eind november)
Met de St. Nicolaaswedstrijd werd het baarsseizoen afgesloten. Na afloop was de prijsuitreiking is een gezellig café onder het genot van een uitsmuiter. Vanaf 1994 werd de prijsuitreiking verplaatst naar het clubgebouw en de uitsmuiter vervangen door snert met roggebrood en spek.
St. Nicolaasbeker mag wel behouden worden als je die drie keer achter elkaar wint.

Jack Valk.