LANDGOED ADRICHEM (2)

Dinsdag, 17 november 2020

WATERCOMPENSATIE EN BERGING
Direct bij het eerste ontwerp is de aanleg van een hockeyveld op de locatie van de huidige vijver meegenomen. Een deel van de vijver (ca. 5800 m2) wordt hiervoor gedempt. Aan de andere kant van sporthal De Walvis komt een nieuwe vijver met dezelfde afmeting als de gedempte oppervlakte. De locatie van de nieuwe vijver verbetert de kwaliteit van het water. Ook komt er een nieuw afvoersysteem en een grotere capaciteit voor de berging van regenwater. Deze wijzigingen zorgen voor een parkindeling die beter bestand is tegen extreme weersomstandigheden. De beleving van het water en het park wordt fijner: jong en oud zullen genieten van de nieuwe natuur met leuke (water)speelplekken, voldoende zitbanken, mooie routes én een prachtige vijver. Het water biedt ook veel mogelijkheden om te vissen.

VRIJE HOCKEYLOCATIE
Het verplaatsen van de hockeyvelden en het clubhuis van BHC Overbos maakt ruimte vrij voor het park. Samen met de omgeving, de Vlindertuin en de afdeling beheer wordt een mooi groenplan gemaakt met daarin onder andere fruit- en notenbomen en bessenstruiken. Zo wordt het park niet alleen kijkgroen maar sluit het aan bij de wensen van de omwonenden. Het totale groenplan zorgt voor een mooie overgang van het bestaande deel van het park naar het nieuwe deel. Het nieuwe deel biedt ruimte om verschillende functies te plaatsen zoals bijvoorbeeld de skatebaan. Met voldoende afstand tot de woningen en de parkeerplaats van de Walvis kan de skatebaan onderdeel worden van het park. Een plek met voldoende beschutting voor de jeugd en tegelijkertijd voldoende zichtlijnen en routes om te zorgen voor een veilige omgeving. Bij de invulling van het vrijgekomen deel (gebied binnen de stippellijn op de kaart) wordt de motie van de gemeenteraad meegenomen.

ZUIDELIJK PARKDEEL

LAAN VAN ADRCHEM
De huidige Adrichemlaan krijgt een belangrijke verbindende functie. De nu nog afgesloten laan wordt openbaar toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Daardoor ontstaat er een nieuwe route vanaf de Spoorsingel naar het park. Langs de laan komen brede hagen als een natuurlijke bescherming van de sportvelden. Zo wordt sport en park met elkaar verbonden en ontstaat het Landgoed Adrichem: een park voor jong en oud om in het groen te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.
Laan van Adrichem begint recht tegenover de sporthal en loopt tussen de sportvelden door( Groene pad ) en gaat in een bocht langs Gasthoeve  Adrichem richting  Spoorsingel ( Oranje pad )