Coronahobby

Zondag, 15 november 2020

De populariteit van vissen is in deze coronatijd gegroeid. Zo zien we steeds meer oudgedienden en ‘herintreders’ die hun hobby weer oppakken langs de waterkant. Hengelsportwinkels doen goede zaken en Sportvisserij Nederland reikte een recordaantal vispassen uit.

Aan de Ringvaartweg in Beverwijk turen 5 vissers geconcentreerd vanonder hun pet naar de dobber. Hun zitkisten stevig in de grasoever, op ruime afstand van elkaar. In het water hangen zwarte leefnetten met daarin de vissen die ze hebben gevangen. Om hun heen houten kistjes met dobbers, lege plastic emmers van Praxis of Remia Fritessaus, verschoten viskoffertjes, zelf gefabriceerde hengelstandaards en potten met lokvoer. Zo doen ze het al jaren. Al sinds ze als met hun vader of opa mee gingen vissen

VISSEN IS OOK WERKEN
Geen gedoe met camouflagetenten, vernuftige elektronische apparatuur en een alarmklok, zoals bij karpervissen tegenwoordig gebruikelijk is. ’’Dat noem ik geen vissen’’, zegt Teun Kanon. (83) ‘’Mensen zeggen wel eens dat vissen rustgevend is, maar het is ook werken. In drie uur tijdvang ik soms honderd a tweehonderd vissen. Het record is 225 in drie uur. Zijn vismaat Frans Rusman (88) knikt. ’’Dit is heel gezond viswater. Twintig jaar geleden hebben we ook aan de Ringvaartweg gevist, maar na een tijdje vingen we niks meer. Toen we uit moesten wijken door corona, gingen we hier weer eens heen en nu vangen we volop vis. Kort daarna buigt zijn hengel en heeft hij zijn derde baars aan de haak. Maar helemaal tevreden zijn de mannen niet. We vangen weinig vandaag. Misschien is het de noordenwind die ons parten speelt, zegt Teun.

MOOI WEER HIELP MEE
Teun en Frans maken deel uit van de 55 plus groep van HSV Kennemerland uit Beverwijk. Elke donderdagmiddag komen zij van 13.00 tot 16.00 uur bijeen voor een viswedstrijd op verschillende stekken in Zaandam, Wormerveer, Heemskerk, Beverwijk en Uitgeest Hun vereniging kreeg er dit jaar zevertien leden boven de 65 jaar bij. Vissen Blijkt in coronatijd voor velen een prettige hobby te zijn. Tien meter afstand houden is een basisvoorwaarde voor sportvissers, anders zitten zij in elkaarswater te vissen. Daarbij lokte het mooie weer veel vissers naar buiten. Als je noodgedwongen thuis moet werken en steeds op elkaars lip zit, is het fijn om even buiten de deur in de natuur te zijn’’. zegt voorzitter Kees Schotanus. Sinds dit jaar is hij zelf ook weer actiever gaan vissen in de ouderengroep op donderdagmiddag.. ‘’Niet te vroeg opstaan, ’s morgens rustig de spullen inpakken en ‘s middags vissen. Dat bevalt mij wel. En het is gezellig om samen te doen. Vissen is een ontspannende inspanning’’, vertelt Kees.

STRENG CORONAPROTOCOL
Hoewel individueel vissen gedurende de ‘intelligente lockdown’ goed mogelijk was, waren er nogal wat aanpassingen nodig om ook de clubwedstrijdjes te kunnen laten doorgaan. Ledensecretaris Bert Castricum werd aangesteld als’ corona officer’ om alles in goede banen te leiden.’’ Bij veel hengelsportverenigingen verviel de competitie, maar bij ons kon die dankzij het protocol van Sportvisserij Nederland en onze aangepaste regels toch door gaan’’ vertelt Bert. Zo werd besloten dat de loting, waarbij beslist wordt wie waar zit, thuis te doen. ‘’ Niet meer verzamelen en even bijkletsen, maar rechtstreeks naar je stek. Na afloop tellen we de vissen niet meer samen. Dat doet de visser zelf onder toezicht van een vrijwilliger. De wedstrijden zijn op verschillende plekken, dus moesten we dit seizoen ook rekening houden met het beleid van verschillende gemeentes. Die nieuwe regels hebben zeker invloed gehad op de sociale contacten, maar we hebben onze competitie wel met succes kunnen afronden. Inmiddels is de 55 plus competitie voorbij, maar de mannen vissen ook nu nog vaak samen. Op corona afstand natuurlijk. Traditiegetrouw blaast Teun dan na afloop op zijn antieke hoorn voor het eindsignaal.