NIEUWE VISVIJVER IN LANDGOED ADRICHEM

Donderdag, 18 februari 2021

Voor de aanleg van een vierde hockeyveld wordt een groot deel van de vijver in park Overbos bij sporthal de Walvis gedempt. Er blijft nog een strook water van 90 meter lang en ca. 20 meter breed over die vanaf de lange kanten bevisbaar blijft.
Ter compensatie wordt aan de noordzijde van sporthal de Walvis het uiteinde van de meander vergroot tot een visvijver die vrijwel even groot is.- Zie Witte cirkel- .  Voordeel is dat geen nieuwe vijver gegraven wordt waar eerst een nieuwe biotoop voor de visstand moet ontstaan. Verder wordt de meander uitgediept en delen worden verbreedt. aan de onderkant van de foto wordt een gedeelt vrijgemaakt voor iopvang van overtollig regenwater. - Zie Witte stippellijn.-
Wij hebben deelgenomen aan de klankbordgroep die heeft meegewerkt aan het voorlopig ontwerp. Bij de uitwerking van het definitief ontwerp gaat HSV Kennemerland weer meedoen om voorzieningen voor de sportvisserij en een goede visstand te realiseren. Daarbij schakelen wij ook de expertise van Sportvisserij MidWest Nederland in.

Het uiteind van de huidige meander wordt verbreed tot een vijver  ( Witte cirkel )
Dit deel van de meander heeft nu vaak stilstaand water.
Dat is niet fris en kan in de zomer gaan stinken
De nieuwe vijver zorgt voor een meer geleidelijke afvoer van  het regenwater.
Het gebied is zo beter bestand tegen hevige regenval
Er komen meer natuurlijke oevers en stromend water
Zo verbeterd de kwaliteit van het water
Zowel bij de nieuw vijver als het deel van de oude vijver komen visplekken